Sunday 4 September 2011

ANTARA PENGKHIANAT NASIONALISME DAN PENGKHIANAT KEBAJIKAN





Hari raya sudah berlalu, sambutan Merdeka ditenggelami dengan kerancakan siaran hiburan dan telemovie Raya. Barangkali jika tidak kerana hari raya sekalipun, lazimnya erti hari kemerdekaan bagi kebanyakkan orang hanyalah satu lagi hari cuti umum. Dan cuti itu pula dihabiskan dengan bersantai, membeli belah atau membawa anak ke taman rekreasi. Isunya bagaimana penghayatan kemerdekaan kita? Mungkin kita ambil enteng kerana kemerdekaan Malaysia diperolehi dalam dulang emas, hasil kebijaksanaan ALMARHUM TUNKU berdiplomasi dan tanpa menumpahkan darah, mengikut tasawur Islam, bermusyawarah. Namun bagi Mat Sabu kejayaan putera kesultanan KEDAH ITU memerdekakan negara dengan cara aman dianggap sebagai kurang 'ummph' kurang unusr revolusinya, maka sebab itu Mat Sabu yang terkenal dengan sikap rakus dan ganasnya sehingga 'bini orang pun disapu' menggangap Tunku Abdul Rahman (gambar) bukan pejuang kemerdekaan sebenar dan hanyalah talibarut dan pegawai British.



Isunya kerana lencongan sejarah yang diutarakan oleh golongan tak ketahuan bukan sejarawan sebenar seperti Profesor Emeritus Khoo Kay Kim (gambar), maka inilah jadinya.. Mungkin Mat Sabu wajib mengenali siapa itu E.H Carr,Morgentahu, Woodrow Wilson, Arnold J.Toynbee, Leopold Von Ranke, Ibnu Khaldun,jika mahu memahami apa itu 'sejarah'..,Akan tetapi janganlah ditanya Mat SABU tentang nama-nama sejarawan tersohor itu kerana bunyi bahasa Inggeris dari nahu Mat Sabu mungkin berbunyi katak ataupun spesis yang entah apa nama yang boleh kita berikan( Bukan maksud menghina tapi kalau tak percaya cuba la try dengar MAT SABU berkata kata dalam Bahasa bukan IBUNDANYA).....Namun generasi Mat Sabu dan pelajaran sejarah yang dipelajarinya mungkin datang dari sumber buku jingga atau buku bintang tiga, maka demikianlah jadinya.


Baik kita tinggalkan bab Merdeka yang kian tidak dihayati dan kurangnya pengisian di hati khususnya dikalangan generasi kini. Paling penting harus dibentuk pendekatan dan kaedah untuk menyemarakkan lagi faham nasionalis dikalangan bangsa melalui program yang lebih tersusun.



Kini kita toleh sejenak bab kebajikan, satu aktiviti yang merupakan antara kegiatan yang cukup popular dan digemari dilakukan rakyat Malaysia. Lantas tidak hairanlah ramai peminta sedekah bersindiket menjadi kaya raya. Ramai warga asing menjadikan kerja peminta sedekah sebagai profesion utama.


Kerja kebajikan rakyat kita cukup tersohor, jauh merentasi sempadan negara.Kita harus menyanjung kerja pertubuhan sukarela yang sanggup menggadai nyawa demi membantu sesama manusia. Lihat sahaja bagaimana jurukamera BERNAMA TV yang mengikuti misi kemanusiaan ke Somalia terbunuh kerana terkena peluru sesat. Al-Fatihah untuk allahyarham,. Dan jasa rakyat Malaysia dalam berkebajikan membantu rakyat Palestine tidak terhitung banyakknya.


Cuma ada beberapa aspek kerja kebajikan dalam negara yang mesti dibetulkan. Ada pertubuhan atas nama Yayasan misalnya mengutip dana dari syarikat dan organisasi kemudiaan melakukan pakatan dengan syarikat tadi bagi tujuan mengelakkan bayaran cukai. Ada setengah pertubuhan kebajikan dan yayasan yang menyalahgunakan dana yang dikutip dengan sebahagian kecilnya sahaja benar-benar digunakan untuk tujuan kebajikan selebihnya disalahgunakan. Inilah yang harus dielakkan, jika MAT SABU kita boleh anggap pengkhianat kepada NASIONALISME BANGSA, maka pertubuhan dan YAYASAN seperti ini kita boleh gelar sebagai PENGKHIANAT KEBAJIKAN..Maka renung-renungkanlah!!!!!


No comments:

Post a Comment