Thursday 9 June 2011

BERDOSAKAH CCTV?

Dalam dunia moden kini, jenayah yang berlaku turut dimodenkan seiring dengan perkembangan semasa.

Lantas, usaha pembuktian menjadi kian sukar, kerana banyak jenayah boleh dilakukan secara sembunyi tanpa dapat dikesan.

Maka disinilah terletaknya peranan teknologi, alatan untuk memudahkan kehidupan manusia.
Namun teknologi jika disalhguna boleh memudaratkan manusia, contohnya nuklear, jika untuk tujuan penghasilan tenaga, bahan elektrik bagi manfaat sumber kuasa atau tenaga kepada manusia amatlah signifikan sumbangannya. Selain bersih, nuklear turut menjimatkan.

Namun jika dimanfaatkan teknologi nuklear dengan tujuan membunuh misalnya senjata perang, maka ini boleh menghancurkan tamadun hidup.

Dalam dunia masa kini juga, tidak ada siapa yang cukup bodoh misanya untuk membawa empat saksi yang tidak fasiq dan adil untuk melihatnya berzina. Dan tidak ada penjenayah d mana-mana negara sekalipun yang mahu dan sanggup melakukan jenayah di dalam terang.



Semuanya secara gelap, sembunyi maka demikianlah kenapa kumpulan gangster dalam istilah melayunya dipanggil 'kongsi gelap'.

Lalu, dari sudut untuk mencerahkan penglihatan hakim, mangsa maka CCTV antara alatan teknologi digunakan,yang boleh merakam, merekod kegiatan jenayah yang dilakukan secara sembunyi-sembunyi dan tertutup.

Di mahkamah seluruh dunia bukti rakaman CCTV 'valid' atau sah dijadikan bahan bukti bagi menghukum penjenayah, sama ada perogol, peragut,pembunuh, perompak, penculik, dan pencuri.

CCTV dengan teknologi didalamnya serta diakui tidak tahu bercakap bohong telah banyak membantu mengenalpasti penjenayah dan membongkar serta meberikan petunjuk kepada pihak berkuasa polis untuk menangkap penjenayah.

Malangnya ciptaan CCTV hasil kepakaran manusia yang dianugerahkan minda dan ilmu oleh Allah s.w.t kini mula diragui..Bukti rakaman dan apa yang terpapar di dalam CCTV dianggap bukan lagi bahan bukti yang boleh mensabitkan perlakuan jenayah individu..itulah antara lain alasan dan pendapat seorang Presiden dari parti berjenama Islam di Malaysia.

Maka akan bersorak sakanlah penjenayah, perogol, penzina, perompak, peragut dan pembunuh selepas ini..Jika kejadian mereka terlibat di dalam jenayah dirakamkan oleh CCTV maka itu tidak boleh dijadikan bukti, kerana CCTV dianggap 'besi bisu'.

Sekalung tahniah kita ucapkan di atas pandangan bernas Presiden parti jenama Islam. Dan andai ditakdirkan golongan ini menguasai Putrajaya, maka pastilah kumpulan penjenayah akan mengadakan kenduri kesyukuran 3 purnama lamanya, memikirkan kegiatan mereka kali ini pasti terlepas dari dihukum pihak mahkamah dan pihak berkuasa...







No comments:

Post a Comment