Monday 12 September 2011

DAMAI ATAU KONFLIK ???

Pemimpin khususnya bagi jawatan sama ada MB atau Perdana Menteri pada setiap hari harus membuat 1001 keputusan yang melibatkan kepentingan rakyat dan institusi. Jawatan tertinggi menjadikan anda sebagai orang yang paling sunyi dalam hidupp meskipun rutin program anda penuh dalam jadual.

Pemimpin yang baik ialah yang mampu melatih bakal penggantinya untuk mengadakan kesinambungan dasar-dasar yang telah dirangka. Alhamdulilah dalam konteks kepimpinan negara peralihan kuasa antara seorang Perdana Menteri dengan Perdana Menteri yang lain berlaku dalam suasana penuh aman, tertib dan mengikut lunas undang-undang.

Belum ada dalam, sejarah negara selepas Merdeka, revolusi digerakkan untuk memerangi dan menjatuhkan pemimpin sungguhpun ada beberapa cubaan kecil yang kurang beretika misalnya BERSIH 2.0 dan Tragedi Memali. Sebenarnya inilah kekuatan Malaysia, musyawarah, diplomasi dan perundingan.

Malaysia lebih terdorong memilih jalan damai berbanding konflik, penyelesaian masalah berbanding polemik yang boleh mencetuskan peperangan. Ironinya peperangan, ketidaktentuan, kacau bilau tidak ada dalam kamus warga Malaysia. Rakyat Malaysia dididik dan amat sayangkan keamanan dan kestabilan selain perpaduan. Inilah sebenarnya ramuan, formula dan kekuatan UTAMA MALAYSIA. Kekuatan yang cukup dicemburui, maka demi meruntuhkan kekuatan ini, jarum halus, elemen propaganda, adu domba menggunakan landasan agama, persaingan politik, perebutan kuasa, elemen subversif dilancarkan oleh pihak tertentu mulai 1998.



Namun nampaknya cubaan demi cubaan yang berserampangkan pelbagai metodologi ini gagal. Gagal kerana rakyat Malaysia sendiri menolak fahaman extremis, radikalisme dan revolusioner. Maka sesiapa pun jua sama ada pemimpin, ahli politik atau pengikut puak tertentu yang amat ketagih kepada elemen keganasan, huru hara dan budaya mobokrasi menjerit jerit di tengah jalan,, maka kita sarankan mereka ini kita pindahkan ke SOMALIA..Kenapa SOMALIA????. 


Kerana jika ke sana barulah puak-puak bebal ini bakal mengerti BETAPA BERUNTUNGNYA HIDUP DI BUMI BERNAMA MALAYSIA....

No comments:

Post a Comment