Wednesday 31 August 2011

BIAR SAKIT PERUT JANGAN BUTA PERUT..!!!!


Selama sebulan, organ dalaman perut direhatkan, beban kerja memproses makanan menjadi perlahan, proses membuang toksid dan bahan tidak sepatutnya berjalan dengan sempurna kesan kita berpuasa.

Namun tatkala bermula HARI RAYA, 1 SYAWAL, kita melaksanakan proses membalas dendam. Makan semahunya, ketupat, lemang rendang, bauhulu dan entah seribu satu macam lagi disumbatkan di dalam perut. Perut pun mengalami kejutan budaya setelah berehat dari bekerja dalam tempoh yang lama.


Dan dengan rumah terbuka yang dianjurkan di sana-sini, ramai orang mengambil kesempatan untuk mengunjunginya. Pertama kerana ingin menjimatkan bajet makan tengahari, minum pagi dan minum petang setelah duit banyak dihabiskan untuk persiapan raya. Kedua menghadiri rumah terbuka kerana mahu berjumpa kawan lama. Dan ketiga tentulah mahu makan sepuas-puasnya dengan aneka juadah seperti laksa, satay, nasi tomato, dodol, dan entah apa lagi menu.


Apa pun berhati-hatilah menjaga perut kita,jangan terlalu disiksa perut kita sehingga menjadi tong sampah menyumbat segala aneka makanan. Bukankah RASULULAH S.A.W pernah berpesan, 'PERUT ADALAH SARANG SEGALA PENYAKIT'. Maka tidak hairanlah sepanjang SYAWAL ini klinik dan hospital akan jadi tumpuan, ada yang terkena cirit birit, ada yang kena keracunan makanan dan ada yang muntah-muntah,bukan kerana tersalah makan tetapi dek terlebih makan.

Kasihanilah saudara seagama kita di Somalia, yang mati kerna tidak makan, walhal di Malaysia, penyakit jantung, kencing manis, buah pinggang, darah tinggi, injap jantung tersumbat semuanya kesan terlebih makan..

Apa pun juga jika sakit perut boleh diubat, NAMUN KALAU 'BUTA PERUT' seperti MAT SABU yang menjulang KOMUNIS sebagai idola dan heronya, maka spesis seperti ini tidak layak lagi menjadi warganegara.. Yang haq tetap haq dan yang bathil tetap bathil.

No comments:

Post a Comment