Friday 27 May 2011

'MENGURUS SENTIMEN RAKYAT'

Prinsip demokrasi tulen menyatakan, 'pemimpin perlu mendengar keluhan rakyat; bukan sebaliknya. Tren terkini membuktikan 'politik pembangunan', 'projek mee segera' tidak lagi laris sebagai bahan jualan untuk menarik hati pengundi.

Lantas apa yang rakyat dan pengundi mahukan?
Mungkinkah mereka mahukan pemimpin yang jujur, ikhlas dan bersedia menjadi pendengar yang baik dan sentiasa mudah ditemui?

Mungkin juga mereka harapkan pemimpin bertaraf super yang boleh melangsaikan semua masalah rakyat dengan hanya menggosok lampu ajaib aladin?

Atau mungkin juga rakyat rindukan pemimpin yang boleh melaksanakan kurikulum KBSM-menziarahi kenduri, melawat orang  bersalin,orang sakit dan orang mati. Mungkinkah pemimpin yang tidak lokek dan mudah menghulurkan not-not kertas bernama wang kepada rakyat yang memerlukan akan disanjung dan diberi pujian?

Namun itulah warna-warni menjadi pemimpin, tidak semudah yang diduga. Amanah yang berat, tanggungjawab yang besar, perlukan daya energetik, kreativiti, dan kecepatan dalam membuat keputusan.
Apa pun jua, umumnya pemimpin yang dihormati dan disukai rakyat adalah dari kalangan mereka yang berjaya 'MENGURUS SENTIMEN RAKYAT'..


Apakah maksud 'MENGURUS SENTIMEN RAKYAT'?
Satu persoalan yang hanya boleh ditemui jawapannya melalui 'tindakan' dan 'impak dari tindakan' yang dilakukan pemimpin itu sendiri..

*komen anda di Blog ini akan terus ke wall Facebook secara automatik.
Powered by  & 









No comments:

Post a Comment