Sunday 22 May 2011

KAIN PUTIH JANGAN DICEMARKAN...

Had umur bagi sertai parti politik dari sudut kehalian adalah 18 tahun.

Telah kedengaran banyak cemuhan bahawa parti pemerintah BN sering salahgunakan premis awam, misalnya sekolah, dewan orang ramai dan anak-anak sekolah untuk tujuan politik. 

Namun perkara ini tidaklah pula dibesarkan bila mana parti lain memperalatkan kanak-kanak yang tidak berdosa untuk sertai perhimpunan yang juga berbaur politik atas nama HIMPUNAN PEMUDA parti tertentu yang berslogankan Islam.Perkara ini tidak pula menjadi satu dosa apabila kanak-kanak di TASKI atau SRIDU yang dibina dan diurus oleh parti berlabel Islam menanam sentimen benci sesama Islam terhadap kanak-kanak terbabit. Malah kanak-kanak yang belajar dipusat-pusat ini ada yang didera, dipukul sehingga menemui ajal sepertimana yang berlaku di Sekolah Rendah Islammilik parti berkenaan di sebuah negeri utara.

Malah lebih malang apabila kanak-kanak yang tidak berosa itu dan masih 'hijau' dan sewajarnya dibangunkan minda mereka dengan 'ilmu pengetahuan' dititipkan dengan 'political education' dan indoktrinasi yang cukup bahaya persis ajaran komunis dan occult.

Lebih  mengharukan anak-anak yang sepatutnya masih dibangku sekolah dikerah menjadi hamba-hamba bertara 'kuli' dan buruh untuk menjual kismis, air jampi, kalendar atas nama mencari dana bagi tabung sekolah mereka.

Dan eksploitasi ini berterusan tatkala kempen pilihanraya umum atau kecil, bila anak-anak yang masih berstatus kain putih dicorakkan oleh ibu bapamereka yang ego lagi sombong atas dasar taksub kepartian untuk mengendong parti tertentu..Ada yang berlambangkan 'roket' dan juga bulan mengambang.

Suatu ketika dahulu ketika Tragedi Memali,1985, kanak-kanak adalah antara mangsa yang dijadikan perisai bagi menahan usaha pasukan keselamatan untuk mendekati pengikut Ustaz Ibrahim Libya.

Dalam beberapa siri demonstrasi anjuran pembangkang, kanak-kanak jelas kelihatan sama ada dibawa oleh ibu bapa mereka ataupun sengaja diramaikan bagi mengendurkan pergerakan pasukan keselamatan mengekang asakan para demosntrator yang jelas bukan sahaja menjejaskan punca pendapatan peniaga, penjaja, penyebab kesesakan lalulintas, malah memecah kemanan awam. Satu tingkahlaku yang amat tidak serasi dan bukanlah tindakan yang digalakkan ajaran Islam.

Sampai bila kanak-kanak akan terus menjadi bahan eksploitasi, hanya ibu bapa yang waras dan faham akan keperluan dan tabiee kanak-kanak sahaja boleh menjawabnya. Mahukah kita mengisi dunia kanak-kanak dengan elemen keseronakan, pengisian ilmu pendidikan, sosialisasi yang harmoni bersama rakan sebaya mereka atau mengajar mereka elemen kebencian?.

Dihadapkan dengan situasi huru hara dan menerapkan pengajaran untuk membenci pemimpin itu dan memaki pemimpin ini.
* TAKZIAH kita ucapkan di atas kembalinya kerahmatullah anak-anak yatim di Hulu Langat yang terlibat dengan kejadian tanah runtuh di pusat kediaman mereka..Al-Fatihah...

kredit DrSS








No comments:

Post a Comment