Friday 3 June 2011

BERUBAHLAH..BERUBAHLAH..

Kalau diikut jangka hayat UMNO usianya sudah menginjak 65 tahun..Ada yang kata tua, namun disebaliknya pula tanda kematangan. Jika mahu diukur jasa UMNO dalam konteks pembangunan negara dan bangsa cukup banyak. Namun kata-kata sebegitu mahukah didengar dan boleh 'didigest' oleh generasi muda kini?

Berapa ramai yang mendapat sentuhan UMNO untuk berjaya baik dibidang pendidikan mahupun perniagaan namun akhirnya menikam UMNO dari belakang.

Baik buruk UMNO walau sebesar mana sekalipun, itulah parti umat Melayu terbesar di Malaysia dengan keahlian lebih 3.3 juta orang.

Namun, apa punca masih ramai hatta umat Melayu yang mendapat nikmat kesan perjuangan UMNO terus memarahi UMNO dan kian menjauhi UMNO?. Apakah terdapat data yang tepat dan analisis empiris tentang sebab musabab bagi perihal ini?

UMNO sebagai organisasi yang bersalahkah atau segelintir pemimpinya? ataupun sebahagian kecil ahlinya?

Jika tuntutan Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO sering mengungkapkan UMNO perlu berubah jika tidak mahu rebah, maka apa sebenarnya yang perlu diubah???

Dasar perjuangankah?, budaya dan sikap ahli serta pimpinankah? ataupun UMNO dan ahlinya tetap begitu. Kekal konsisten dan idealisme perjuangan, cuma yang jauh berubah adalah sikap kritikal, kehendak dan aspirasi bangsa serta rakyat yang sudah jauh berubah?????? Mungkin segalanya sudah berubah, dan isunya bentuk perubahan yang bagaimana dan pada tahap mana perubahan itu boleh memuaskan hati rakyat?.

Dan mampukah UMNO atau sesiapa sahaja berubah demi memuaskan kehendak seluruh ahli dan seluruh rakyat Malaysia yang berjumlah 28 juta oarang???

Atau parti pembangkang lain seperti PAS, PKR dan DAP yang sebenarnya kian berubah..berubah ke arah yang caca marba sifatnya hingga rakyat keliru dan haru biru, dan dalam keharu biruan inilah UMNO turut terpalit sama...

Semua ini menimbulkan tandatanya...









No comments:

Post a Comment